Вступ
Актуальність
громадянського виховання в сучасному українському суспільстві великою мірою
зумовлюються потребою державотворчих процесів на засадах гуманізму, демократії,
соціальної справедливості.
Активну
в правовому аспекті людину потрібно формувати змалку. Тому перед педагогами
стоїть завдання розширити правові знання дитини, сформувати у неї
відповідальність перед суспільством і державою, виховати її в дусі безумовного
дотримання норм і права моралі.
На законодавчому рівні інтереси дітей захищають міжнародні
та національні програми й закони. Дитячим фондом ООН-ЮНІСЕФ, що здійснює
міжнародний захист прав дитини, розроблені такі документи:
- Декларація про права дитини (1959 р.);
- Конвенція ООН про права дитини (1989 р.);
- Всесвітня декларація про забезпечення
виживання, захисту і розвитку дітей (1990 р.).
Україна підтримує виконання цих законів, а
також прийняла національні законодавчі акти:
- Конституцію України;
- Закон "Про освіту";
- Закон "Про попередження насильства в
сім’ї";
- Закон "Про основи соціального захисту бездомних
громадян і безпритульних дітей";
- Закон "Про охорону дитинства".
У нашій державі прийнята національна
програма "Діти України" від 18.01.1996 р. № 63/96. Охороняє інтереси
дитинства й Сімейний кодекс України, що регулює особисті відносини батьків і
дітей та сприяє формуванню дитини як особистості.
Право - це сукупність встановлюваних і
охоронюваних державною владою норм і правил, що регулюють відносини людей у суспільстві.
Правова культура включає в себе
безпосередні дії людини, її поведінку в різних, часто непередбачених, життєвих
ситуаціях. Вона передбачає вміння і готовність особистості вирішувати свої
життєві проблеми, жити серед людей, спілкуватися з ними, орієнтуючись на
морально-правові норми.
Дошкільнята тільки починають освоювати
ази морально-правової культури. Ознайомлення з правами носить пропедевтичний
характер і готує дитину до засвоєння демократичних цінностей і прав людини в
подальшому.
Дітям-дошкільнятам доступні лише самі
загальні уявлення про свої права і свободи, закріплені у міжнародних та
державних документах, а також способи їх реалізації в різних життєвих
ситуаціях.
Тому до роботи з правового виховання я
ставлю такі завдання:
- Допомогти дитині зрозуміти і
осмислити свої елементарні права;
-
Формувати почуття самоповаги, поваги до власних прав і прав інших людей;
- Розвивати прагнення дитини реалізовувати свої права, не порушуючи прав оточуючих її людей.
- Розвивати прагнення дитини реалізовувати свої права, не порушуючи прав оточуючих її людей.
Для реалізації цих завдань треба створити умови для
формування у дітей правової компетентності; ознайомити з соціально-правовими
нормами і правилами поведінки у формі, що відповідає віку;
формувати
здатність розуміти і оцінювати свою поведінку і вчинки оточуючих людей, навички спілкування в різних ситуаціях з орієнтацією на ненасильницьку модель поведінки.
Створення умов для організації
взаємодії сім'ї та дитячого садка та залучення батьків у навчально-виховний процес
є першочерговим завданням в моїй роботі.
Це дає можливість формувати у батьків розуміння відповідальності сім'ї за
дитину, за дотримання його прав, необхідності створення в родині взаємин,
заснованих на розумінні, турботі, ненасильницьких способів спілкування.
На
мою думку тільки той педагог справиться з цими завданнями, який не стоїть на
позиції, що «діти - це майбутні люди», а бачить в дитині вже сьогоднішню
людину, перед якою і за яку він відповідальний.
Форми, методи і засоби
морально-правової роботи з дітьми
морально-правової роботи з дітьми
Провідним видом діяльності для дитини є
ігрова діяльність. Гра – та чарівна паличка, яка перетворює процес навчання на
цікаву, захоплюючу пригоду. Гра орієнтує малюка в соціальній дійсності, виховує
в нього прагнення до суспільно значущої і суспільно оцінюваної діяльності.
Грі дітей я приділяю велику увагу тому, що в ній
формується характер, вольові якості, відбувається «навчання життю» за певними
правилами. Інакше кажучи, у грі діти регламентують свою поведінку за допомогою
правил. Вони поводяться природно та невимушено.
У грі виховується позитивна самооцінка та
формується на її підставі «Я»-концепція. Використовуючи різноманітні ігрові
вправи, діти набагато легше засвоюють матеріал, працюють із більшим
зацікавленням.
У плані виховної роботи з дошкільниками я проводжу:
• ігри-вправи на актуалізацію «Я»: «Назви моє ім’я», «Хто
обізвався», «Назви моє ім’я лагідно»,
«Моя адреса», «Моя родина» та інші.
• ігри-вправи, в яких
дітям пропонується розв’язати ситуації з певним морально-правовим змістом: «Моє
здоров’я - щасливе життя», «Не ображай», «Звертайся за допомогою».
• дидактичні ігри: «Порівняй
героїв казок», «Яке право порушено», «Що добре, а що погано», «Сходинки правди
(доброти, ввічливості)» та інші;
• Сюжетно-рольові ігри
«Сім’я», «Лікарня», «Бібліотека», «Школа» та інші.
Знайомство дітей з їхніми правами доцільно
здійснювати в двох напрямах: «Я і мої права», «Я і права інших людей». Це
сприяє розумінню таких простих і водночас складних істин, як: «Мої права - це
мої можливості, мої свободи», «Мої права закінчуються там, де починаються права
іншої людини».
Треба пояснювати дітям, що у них є не
лише права, а й обов’язки.
Права та обов’язки дітей
Права
|
Обов’язки
|
1 . Усі діти мають право на любов і турботу.
|
1. Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми
хотіли, щоб ставились до нас.
|
2. Всі діти рівні у своїх правах.
|
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини.
Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.
|
3.Особлива турбота — дітям-інвалідам.
|
3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм.
|
4. Усі діти мають право на повноцінне харчування.
|
4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну
придатності. Поважати працю кухарів.
|
5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
|
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб
воно приносило користь і не заважало іншим.
|
6. Усі діти мають право на освіту.
|
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки;
старанно виконувати домашні завдання.
|
7. Особлива турбота — дітям, які перебувають у конфлікті з законом.
|
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві.
Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.
|
8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.
|
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки.
Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.
|
9. Всі діти мають право на медичну допомогу.
|
9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі
потреби.
|
10. Всі діти мають право на вільне спілкування.
|
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої
думки. Дотримуватись правил мовного етикету.
|
11. Особлива турбота — дітям без сімей.
|
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
|
12. Жодну дитину не можна примусово залучати до праці.
|
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види
обслуговуючої праці.
|
13. Всі діти мають право на інформацію.
|
13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах.
|
14. Жодну дитину не можна ображати або принижувати.
|
14. Не ображати і не принижувати оточуючих.
|
15. Всі діти мають право на життя.
|
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не
створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.
|
Правове виховання дошкільника починається
з виховання у нього почуття власної гідності, поваги до самого себе. Тільки
поважаючи самого себе і свої права людина здатна по-справжньому поважати інших
людей та їх права. Тому я в групі намагаюся створити атмосферу визнання
індивідуальності дитини, поваги його особистості, а самій дитині надати
можливість реалізовувати свої людські права.
Елементарні
правові знання включаються до загального і необхідного дітям комплексу знань
про життя. Вони є доповненням до знань про навколишній світ і соціальну
дійсність.
Комментариев нет:
Отправить комментарий