учасник Всеукраїнського конкурсу «Вихователь року - 2015» м. Нова Каховка

четверг, 27 ноября 2014 г.

Актуальність теми досвіду

Вступ 
      Актуальність громадянського виховання в сучасному українському суспільстві великою мірою зумовлюються потребою державотворчих процесів на засадах гуманізму, демократії, соціальної справедливості.
      Активну в правовому аспекті людину потрібно формувати змалку. Тому перед педагогами стоїть завдання розширити правові знання дитини, сформувати у неї відповідальність перед суспільством і державою, виховати її в дусі безумовного дотримання норм і права моралі.
      На законодавчому рівні інтереси дітей захищають міжнародні та національні програми й закони. Дитячим фондом ООН-ЮНІСЕФ, що здійснює міжнародний захист прав дитини, розроблені такі документи:
- Декларація про права дитини (1959 р.);
- Конвенція ООН про права дитини (1989 р.);
- Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей (1990 р.).
Україна підтримує виконання цих законів, а також прийняла національні законодавчі акти:
- Конституцію України;
- Закон "Про освіту";
- Закон "Про попередження насильства в сімї";  
- Закон "Про основи соціального захисту бездомних громадян і безпритульних дітей";
- Закон "Про охорону дитинства".
      У нашій державі прийнята національна програма "Діти України" від 18.01.1996 р. № 63/96. Охороняє інтереси дитинства й Сімейний кодекс України, що регулює особисті відносини батьків і дітей та сприяє формуванню дитини як особистості.

      Право - це сукупність встановлюваних і охоронюваних державною владою норм і правил, що регулюють відносини людей у ​​суспільстві.

      Правова культура включає в себе безпосередні дії людини, її поведінку в різних, часто непередбачених, життєвих ситуаціях. Вона передбачає вміння і готовність особистості вирішувати свої життєві проблеми, жити серед людей, спілкуватися з ними, орієнтуючись на морально-правові норми. 

      Дошкільнята тільки починають освоювати ази морально-правової культури. Ознайомлення з правами носить пропедевтичний характер і готує дитину до засвоєння демократичних цінностей і прав людини в подальшому. 
      Дітям-дошкільнятам доступні лише самі загальні уявлення про свої права і свободи, закріплені у міжнародних та державних документах, а також способи їх реалізації в різних життєвих ситуаціях. 

       Тому до роботи з правового виховання я ставлю такі завдання: 
- Допомогти дитині зрозуміти і осмислити свої елементарні права;
- Формувати почуття самоповаги, поваги до власних прав і прав інших людей;
- Розвивати прагнення дитини реалізовувати свої права, не порушуючи прав оточуючих її людей. 

      Для реалізації цих завдань треба створити умови для формування у дітей правової компетентності; ознайомити з соціально-правовими нормами і правилами поведінки у формі, що відповідає віку; 
формувати здатність розуміти і оцінювати свою поведінку і вчинки оточуючих людей,  навички спілкування в різних ситуаціях з орієнтацією  на ненасильницьку модель поведінки. 

      Створення умов для організації взаємодії сім'ї та дитячого садка та залучення батьків у навчально-виховний процес є першочерговим  завданням в моїй роботі. Це дає можливість формувати у батьків розуміння відповідальності сім'ї за дитину, за дотримання його прав, необхідності створення в родині взаємин, заснованих на розумінні, турботі, ненасильницьких способів спілкування.
      На мою думку тільки той педагог справиться з цими завданнями, який не стоїть на позиції, що «діти - це майбутні люди», а бачить в дитині вже сьогоднішню людину, перед якою і за яку він відповідальний.

      Форми, методи і засоби 
морально-правової роботи з  дітьми
      Провідним видом діяльності для дитини є ігрова діяльність. Гра – та чарівна паличка, яка перетворює процес навчання на цікаву, захоплюючу пригоду. Гра орієнтує малюка в соціальній дійсності, виховує в нього прагнення до суспільно значущої і суспільно оцінюваної діяльності.
      Грі дітей  я приділяю велику увагу тому, що в ній формується характер, вольові якості, відбувається «навчання життю» за певними правилами. Інакше кажучи, у грі діти регламентують свою поведінку за допомогою правил. Вони поводяться природно та невимушено.
      У грі виховується позитивна самооцінка та формується на її підставі «Я»-концепція. Використовуючи різноманітні ігрові вправи, діти набагато легше засвоюють матеріал, працюють із більшим зацікавленням.

      У плані виховної роботи з дошкільниками я проводжу:
• ігри-вправи  на актуалізацію «Я»: «Назви моє ім’я», «Хто обізвався»,  «Назви моє ім’я лагідно», «Моя адреса», «Моя родина» та інші.
• ігри-вправи, в яких дітям пропонується розв’язати ситуації з певним морально-правовим змістом: «Моє здоров’я - щасливе життя», «Не ображай», «Звертайся за допомогою».
• дидактичні ігри: «Порівняй героїв казок», «Яке право порушено», «Що добре, а що погано», «Сходинки правди (доброти, ввічливості)» та інші;
• Сюжетно-рольові ігри «Сім’я», «Лікарня», «Бібліотека», «Школа» та інші.

      Знайомство дітей з їхніми правами доцільно здійснювати в двох напрямах: «Я і мої права», «Я і права інших людей». Це сприяє розумінню таких простих і водночас складних істин, як: «Мої права - це мої можливості, мої свободи», «Мої права закінчуються там, де починаються права іншої людини».
      Треба пояснювати дітям, що у них є не лише права, а й обов’язки.
Права та обов’язки дітей
Права
Обов’язки
1 . Усі діти мають право на любов і турботу.
1. Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.
2. Всі діти рівні у своїх правах.
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.
3.Особлива турбота — дітям-інвалідам.
3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм.
4. Усі діти мають право на повноцінне харчування.
4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів.
5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило користь і не заважало іншим.
6. Усі діти мають право на освіту.
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.
7. Особлива турбота — дітям, які перебувають у конфлікті з законом.
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.
8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.
9. Всі діти мають право на медичну допомогу.
9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.
10. Всі діти мають право на вільне спілкування.
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.
11. Особлива турбота — дітям без сімей.
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
12. Жодну дитину не можна примусово залучати до праці.
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.
13. Всі діти мають право на інформацію.
13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах.
14. Жодну дитину не можна ображати або принижувати.
14. Не ображати і не принижувати оточуючих.
15. Всі діти мають право на життя.
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.

      Правове виховання дошкільника починається з виховання у нього почуття власної гідності, поваги до самого себе. Тільки поважаючи самого себе і свої права людина здатна по-справжньому поважати інших людей та їх права. Тому я в групі намагаюся створити атмосферу визнання індивідуальності дитини, поваги його особистості, а самій дитині надати можливість реалізовувати свої людські права.
      Елементарні правові знання включаються до загального і необхідного дітям комплексу знань про життя. Вони є доповненням до знань про навколишній світ і соціальну дійсність.



Комментариев нет:

Отправить комментарий